Lees het verhaal van Bas

Lees het interview met Bas Interview Bas van Graag Gedaan HalderbergeMaandag 23 oktober vrijwilliger Bas mogen interviewen van Graag Gedaan Halderberge samen met coördinator Corrie van Surplus op de Kade in Oudenbosch.Bas werkt inmiddels al 4 jaar als vrijwilliger voor Graag Gedaan. Met veel plezier en enthousiasme voert hij klussen uit bij mensen thuis. Het gaat vooral om tuin onderhoud en soms ook klussen als een lamp of een rolgordijn ophangen. “Het werk is heel divers en je komt met verschillende mensen in aanmerking”, geeft Bas aan. De flexibiliteit, de vrijheid en het buiten zijn spreekt Bas erg aan. Door de diversiteit aan klussen blijft het leuk om te doen voor Bas. Hij heeft te maken met allerlei soorten tuinen, van klein en groot. Het zelfstandig werken vindt Bas fijn. Bas heeft voordat hij begon met vrijwilligerswerk 46 jaar in de gezondheidzorg gewerkt met allerlei doelgroepen en in verschillende functies en voornamelijk management functies. Na de prepensioen en een paar maanden thuis wilde Bas weer wat gaan doen. Bas vindt het heerlijk om zich nu alleen te kunnen richten op de klussen en verder geen verantwoording meer te hebben van een werkgever.Het contact met Corrie (coördinator klussendienst Surplus) verloopt prettig. Ze hebben regelmatig contact met elkaar om te kunnen sparren over binnengekomen klussen. Het komt wel eens voor dat er aanvragen komen die te groot zijn, zoals heel veel tuinafval waar een kar voor nodig is om af te voeren. Het is fijn om dit met elkaar te bespreken en een oplossing te bedenken, want het is niet fijn om mensen teleur te stellen. De samenwerking met elkaar wordt als prettig ervaren. Ze kunnen bij elkaar terecht en er wordt naar elkaar geluisterd. “Het is belangrijk dat er bij de juiste mensen hulp gegeven wordt. Soms is het nodig om je grenzen aan te geven”, zegt Bas. Bas heeft zelf contact met de klant en dit heeft als voordeel om goed voorbereid te werk te gaan. Hij kan hierdoor bijvoorbeeld zelf vragen of er materialen aanwezig zijn om de tuin aan te pakken. Het geeft Bas een tevreden gevoel als een tuin er weer mooi bij staat en vooral de waardering van de klant doet hem goed. Hij komt vooral bij mensen die hulpbehoevend zijn en door hen te helpen krijgt Bas weer nieuwe energie. Bas vertelt met een brede glimlach dat hij regelmatig kaarten toegestuurd krijgt van tevreden, stralende en blije klanten als blijk van waardering en dankbaarheid. “Dit is ook een goede promotie voor Graag Gedaan”, geeft Bas aan. De klanten vertellen regelmatig hun levensverhaal, door de openheid van Bas. Bas weet door zijn werkervaring hier goed mee om te gaan en kan dit ook loslaten.Het is heel mooi en bijzonder om te zien hoe Bas zich inleeft en klaarstaat voor de klanten zonder een oordeel te geven.Dank je wel Bas voor je tijd en de bereidheid voor het interview.

Lees het verhaal

Geïnspireerd...?

Meld je aan

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen